Er zijn veel scholen en kinderdagverblijven die meedoen met ons MoestuinCoach project. Hierdoor werd ik nieuwsgierig naar de positieve effecten van een schooltuin bij mensen en vooral bij kinderen. En wat blijkt? De voordelen zijn legio. Zowel de leerprestatie verbeteren als de fysieke, sociale en emotionele gezondheid. Via de deelnemers van het MoestuinCoach project krijg ik soortgelijke reacties: mijn kinderen eten meer groenten, de kinderen slapen beter, het geeft zo’n lekker relaxed gevoel, enz.
Toen ik mij verdiepte in de officiële onderzoeken kwam ik er achter dat er al veel onderzoek verricht is. Wat ook opviel is dat dit onderzoek vooral gedaan is in het buitenland, maar wel door gerenommeerde instituten (een aantal hiervan heb ik hieronder genoemd). Dus dit keer een blog met een wetenschappelijk tintje.
Leerprestaties
- Een studie bij 3e en 4e-jaars basisschoolleerlingen naar de effecten van hun schooltuin en een gezond eten programma, laat zien dat zij een betere band hadden met de wereld om hun heen and beter in staat waren in goed geformuleerde betekenisvolle vragen te stellen.
- Leerlingen met een schooltuin hebben over het algemeen meer plezier in leren en laten een positieve leerhouding zien.
- Leerlingen met een schooltuinachtergrond scoren aanzienlijk horen in wetenschappelijke testen dan studenten die alleen theoretische klassikale lessen hebben gehad.
- Kinderen die gewend zijn om hun eigen eten te kweken eten meer groente en fruit. Tot wel 4x zoveel.
- Deze kinderen houden deze gezonde houding en eten daardoor als volwassene ook gezonder.
- Moestuinieren op jonge leeftijd brengt kinderen in contact met gezond eten, gemiddelde lichaamsbeweging en positieve sociale interacties. Deze kunnen leiden tot een levenslange voorliefde van tuinieren.
Sociale en emotionele gezondheid
- De schooltuin functioneert als een veilige plek. Studies laten zien dat leerlingen zich kalm, veilig, gelukkig en ontspannen voelen in de schooltuin.
- Kinderen die in een schooltuin werken accepteren makkelijker mensen die anders zijn dan zijzelf.
- Leerlingen die meedoen aan een schooltuinprogramma hebben meer eigen begrip, persoonlijke vaardigheden en gemeenschapsgevoel dan niet tuinierende kinderen.
Voordelen voor de school en de omgeving
- Volgens Skelly & Bradley (2000) hebben leerkrachten die in een schooltuin werken een betere werkethiek en zijn meer tevreden met ‘hun school’.
- Een studie van Habib & Dohery (2000) laat zien dat 68% van de leerlingen hun schooltuinkennis delen met vriendjes en familie die geen betrokkenheid hebben met de schooltuin. Dit heeft als voordeel dat het schooltuinprogramma een breed effect over de samenleving heeft.
- Gemeenschapsgevoel wordt groter doordat 95% van de mensen met een moestuin hun opbrengst deelt met anderen.
- Kinderen die fysieke arbeid in de buitenlucht uitvoeren slapen beter.
- De moestuin is een bron van mogelijkheden om te gebruiken bij de zintuiglijke ontwikkeling en talentontwikkeling.
- Wroeten in de aarde vermindert stress.
–Britse onderzoekers hebben aangetoond dat goedaardige bacteriën die in de grond voorkomen de hersencellen kunnen aanzetten tot de productie van serotonine, het hormoon dat de stemming reguleert en waarvan een tekort wordt geassocieerd met depressiviteit.
–Een onderzoeksteam onder leiding van Chris Lowry, van de Universiteit van Bristol, meldde in Neuroscience dat aan muizen toegediend Mycobacterium vaccae (M. vaccae) een immuunreactie opriep die leidde tot het vrijkomen van serotonine in de hersenen. Een hoog serotoninegehalte kan stress verminderen. De met de bacteriën geïnjecteerde muizen gedroegen zich alsof ze een antidepressivum hadden gekregen.